Zaprezentowane w tej książce ćwiczenia wykorzystują i rozwijają naturalną potrzebę ruchu, szczególnie u dzieci. Pozwalają przyjrzeć się wszechstronnemu wpływowi aktywności ruchowej na rozwój fizyczny, emocjonalny i intelektualny, na doskonalenie umiejętności szkolnych i społecznych, na lepszą jakość i dynamikę działań.
Z kim, kiedy i w jaki sposób wykorzystywać te ćwiczenia zadecydują prowadzący zajęcia, biorąc pod uwagę własną wiedzę, doświadczenie, uważność, kreatywność, wyczucie chwili, doskonałe rozeznanie potecjału dzieci, z którymi pracują i etapu obecnego ich rozwoju, kondycji psychofizycznej, indywidualnego rytmu aktywności oraz wymagań programowych.
Ćwiczenia (gry, zabawy) zaprezentowano według schematu:
- tekst (historyjka, wierszyk,wyliczanka), który fabularyzuje ćwiczenie
- instrukcja wykonania ćwiczenia
- ilustracja nawiązująca do instrukcji lub fabularyzacji
- cele ćwiczenia (np.:wspieranie, doskonalenie, rozwijanie umiejętności szkolnych, rozwoju ruchowego, spontanicznej, twórczej aktywności)
- szczególni adresaci (np.: dzieci agresywne, nadpobudliwe, dyslektycy, dzieci z wadami i zaburzeniami mowy, dzieci z wadami postawy)
Ćwiczenia zaprezentowane w dziale:
- Oddychanie - kierują uwagę na naturalny wzorzec oddychania i jego wpływ na rozwój emocjonalny, intelektualny i fizyczny.
- Motywacja - skierowane są na aktywizacje i rozwój motywacji jako podstawy procesu uczenia się.
- Komunikacja - skierowane są na aktywizację i rozwój podstawowych umiejętności związanych z porozumiewaniem się(m.in. pisanie, czytanie, zauważanie, zapamiętywanie itp.)
- Organizacja - skierowane są na aktywizację i rozwój podstawowych umiejętności związanych z organizacją działań.
- Zrozumienie - skierowane są na aktywizację i rozwój podstawowych umiejętności związanych ze zrozumeniem, koncentracją.
W tej książce znajdziecie Państwo także zestawy ćwiczeń.Układano je z myślą zarówno o specyficznych potrzebach dzieci, jak i o określonych celach edukacyjnych. Wyróżniono ćwiczenia doskonalące:
- percepcje wzrokową
- percepcje słuchową
- pisanie i czytanie
- prawidłową postawę
- prawidłową reakcję na bodziec
- strategie działania
- umiejętności matematyczne
- uwagę i koncentracje
Ćwiczenia obniżające:
- nadmierne napięcie mięśniowe
- poziom agresji
Ćwiczenia zorientowane na:
- cel i tempo działania(dzieci nadpobudliwe)
- tempo działania (dzieci nienadążające)
Ćwiczenia rozwijające:
- koordynację ruchową
- odwagę w podejmowaniu działań (dzieci nieśmiałe)
- pewność siebie (dzieci wycofane)
- poczucie równowagi
- zdolności manualne
Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy.
Ćwiczenia wzmacniające równowagę.
autor | Joanna Zwoleńska |
rok wydania | Piastów 2005 |
liczba stron | 174 |
wymiary | 21.5 x 21 cm |
oprawa | miękka |
ISBN | 83-915766-6-3 |