Nowa szkoła daje nadzieję. Nadzieję — nauczycielom, rodzicom i przede wszystkim uczniom (choć ci ostatni pewnie książki nie przeczytają) — na to, że szkołę można zmienić.
Na czym polega problem?
Szkoła znajduje się w kryzysie. Nauczyciele przez lata tracili należne im znaczenie i szacunek.
Zastanawiamy się, jak w tej sytuacji uczyć? W jaki sposób nauczyciel ma spełnić swoją rolę? Jak zbudować — na nowo — relacje w szkole?
Rozwiązanie
Możliwe, że jedynym rozwiązaniem jest porzucenie myśli o rewolucji w edukacji, o systemowych zmianach i reformach. Rozwiązaniem jest „praca u podstaw” nauczycieli, dzieci i rodziców. Wszyscy powinniśmy zakasać rękawy i zabrać się do zmiany polskiej szkoły. Od dzisiaj. Tak, jak zrobiła to autorka „Nowej szkoły”.
Jedna z liderek zmian w polskiej szkole — Anna Szulc, nauczycielka matematyki z liceum w Zduńskiej Woli napisała książkę, która pokazuje, jak krok po kroku zmienić swój warsztat pracy nauczyciela. W jaki sposób z nauczyciela pruskiego stać się nauczycielem empatycznym.
Autorka, zainspirowana Porozumieniem bez Przemocy, przez lata udoskonalała narzędzia oraz metody nauczania. W książce dzieli się z czytelnikami spostrzeżeniami na temat (nie)skuteczności tradycyjnego systemu oceniania, prac domowych, sprawdzianów i egzaminów, a także efektów stosowania metod aktywizujących, informacji zwrotnej, budowania dobrych relacji z uczniami i rodzicami oraz dbania o pozytywną atmosferę podczas lekcji.
Dla kogo?
Poradnik jest bardzo praktyczny i odnosi się wprost do „doświadczenia szkolnego” — dlatego największe korzyści z przeczytania go wyniosą nauczyciele. Jednak książka adresowana jest również do rodziców, zwłaszcza tych, którzy aktywnie troszczą się o szkołę swoich dzieci.
Z książki dowiesz się:
- dlaczego warto, by ocena nie była powodem do krytyki, ale informacją zwrotną o postępach ucznia;
- dlaczego warto zamienić czerwony długopis, który zaznacza błąd, na zielony, który podkreśla poprawne rozwiązania;
- na czym polega system prac klasowych „co umiemy?”, do czego służy lapbook i w jaki sposób wspierają one uczniów w procesie nauki;
- jak zorganizować pracę w grupach, by była maksymalnie efektywna;
- dlaczego warto dostosować przebieg lekcji do możliwości biologicznych ucznia;
- jak organizować spotkania trójstronne (uczeń–rodzic–nauczyciel) w duchu Porozumienia bez Przemocy;
- jak reagować i mediować w sytuacjach konfliktów lub przemocy;
- jak budować empatyczne relacje i przyjazną atmosferę.
OPIS ZE STRONY WYDAWCY
autor | Anna Szulc |
liczba stron | 184 |
oprawa | miękka |