+22 813 88 68
Chcesz schudnąć, ale... nie potrafisz przestać jeść?

Chcesz schudnąć, ale... nie potrafisz przestać jeść?

Wydawnictwo: Zacharek

Dostępność: W magazynie

Jak na zawsze wyzwolić się od objadania? Książka Wendy Perkins i dr Sandy Cabot jest wyjątkowa, gdyż ukazuje związek pomiędzy chemią mózgu i współuzależnieniem a objadaniem się na tle emocjonalnym. Wiele napisano o otyłości i epidemii nałogu jedzenia, ale niewiele wiadomo o chemii mózgu i współuzależnieniu (dysfunkcyjnym, wyuczonym zachowaniu), skutkującym niską samooceną. Emocjonalne objadanie się jest jedynie objawem głębszego problemu i dotknięte nim osoby potrzebują lepszego zrozumienia, dlaczego chemia ich mózgu i ich...
25.00zł 22.72zł
   Pin it

Jak na zawsze wyzwolić się od objadania? Książka Wendy Perkins i dr Sandy Cabot jest
wyjątkowa, gdyż ukazuje związek pomiędzy chemią mózgu i współuzależnieniem a objadaniem się
na tle emocjonalnym. Wiele napisano o otyłości i epidemii nałogu jedzenia, ale niewiele wiadomo
o chemii mózgu i współuzależnieniu (dysfunkcyjnym, wyuczonym zachowaniu), skutkującym
niską samooceną. Emocjonalne objadanie się jest jedynie objawem głębszego problemu i dotknięte
nim osoby potrzebują lepszego zrozumienia, dlaczego chemia ich mózgu i ich emocje czynią taki
zamęt w dziedzinie odżywiania.
Ta książka jest Ci potrzebna, jeśli:
- używasz jedzenia jako pocieszyciela w momentach stresu
- za dużo myślisz o jedzeniu
- masz poczucie winy lub czujesz wstręt do siebie, gdy zjesz za dużo
- objadasz się bez konkretnego powodu
- dieta powoduje u ciebie nerwowość
- jesteś przybita tym, że nie możesz schudnąć
Rozwiązania, które podaje ta książka dotyczą przyczyny chronicznego objadania się i dostarczają
narzędzi do całkowitego pozbycia się tego problemu.
Dzięki tej książce:
- zrozumiesz, jaki wpływ mają niewłaściwe przekonania na powodzenie w odchudzaniu
- pokonasz emocjonalne objadanie się,
- dowiesz się, jak to się dzieje, że chemia twojego mózgu uniemożliwia ci zrzucenie wagi,
- posiądziesz strategię potrzebną do zrzucenia wagi i utrzymania jej, uwalniając się od zgubnej
chemii mózgu i emocjonalnego objadania się
Książka ta pomoże ci zrozumieć, że może ci brakować naturalnie produkowanych przez twój
organizm substancji chemicznych poprawiających nastrój z powodu:
- uwarunkowań genetycznych
- długotrwałego stresu
- spożywania silnie rozregulowujących organizm substancji jak cukier i produkty mączne
- spożywania zbyt małej ilości białka
SPIS TREŚCI
WSTĘP
Niemożność schudnięcia
Chemia mózgu
CZĘŚĆ I ROZPOZNANIE PROBLEMU
Emocjonalne przejadanie się
Pokarmy inicjujące przejadania się
Odmienność uzależnienia od pokarmów
Charakterystyka emocjonalnego przejadania się
Kwiz stosowany przez WHAS
Czy ty się przejadasz?
To uczucia inicjują przejadanie się
Odzew na emocjonalne czynniki inicjujące
Ból emocjonalny a kompulsywne przejadanie się
Jak odróżnić emocjonalne przejadanie się od zwykłego głodu
CZĘŚĆ II WSPÓŁUZALEŻNIENIE A PRZEJADANIE SIĘ
Co to jest współuzależnienie?
Skąd się bierze współuzależnienie?
Współuzależnienie kształtuje się w dzieciństwie
Jaka to jest rodzina dysfunkcyjna?
Opis rodzin dysfunkcyjnych
Jak zachowują się osoby współuzależnione?
Typowe zachowania pasywnej osoby współuzależnionej
Uzależnienie od aprobaty
Opis kontrolującej osoby współuzależnionej
Zastraszanie/onieśmielanie przez kontrolującą osobę współuzależnioną
Rozwój współuzależnienia
Kwiz: Czy jesteś współuzależniona/y?
Irracjonalne koncepcje jako przyczyna emocjonalnego strapienia u osoby współuzależnionej
Jak ludzie współuzależnieni sami wyprowadzają się z równowagi
Nienormalne poczucie braku bezpieczeństwa i obawy u osoby współuzależnionej
Depresja a współuzależnienie
Definicja negatywnego myślenia
Definicja zdrowego ego
Definicja ego osoby współuzależnionej
Definicja poczucia własnej godności
Poczucie własnej godności to nie to samo co pewność siebie
CZĘŚĆ III PLAN WYZDROWIENIA ZE
WSPÓŁUZALEŻNIENIA
1. System przekonań
Co to jest toksyczne przekonanie?
Jak zmienić swoje toksyczne przekonania za pomocą kierowanego obrazowania i wizualizacji
Co to jest kierowana wizualizacja (aktywna medytacja)?
Przykład kierowanej wizualizacji
Kwestionowanie własnych myśli (przekonań) i stawianie im wyzwań
Co się stanie, jeżeli nie zmienisz własnego systemu przekonań?
Korzyści wynikające ze zmiany swojego systemu przekonań
Doniesienie pewnej kobiety
2. Akceptacja
Akceptacja rzeczywistości
3. Metody uzdrawiania negatywnych emocji
Uwolnienie się od złości i gniewu
Uwolnienie się od poczucia winy
Uwolnienie się od uraz
4. Emocjonalne oddzielenie się
Korzyści wynikające z emocjonalnego oddzielenia się
Emocjonalne oddzielenie się od schudnięcia
5. Etapy akceptacji brania osobistej odpowiedzialności
6. Ustanawianie granic
Jak ustanawiać granice i chronić własny emocjonalny i fizyczny dobrostan
Od czego zacząć?
7. Pozwolić odejść przeszłości
8. Racjonalne myśli zastępujące nieracjonalne koncepcje
9. Czynniki inicjujące powrót do współuzależnienia
10. Budowanie poczucia własnej godności
Uwolnienie się od tej okropnej potrzeby aprobaty
W jaki sposób pozbyć się potrzeby zadowalania ludzi?
Myślenie pomocne w umacnianiu samoakceptacji (poczucia własnej godności)
Jaki to jest zdrowy związek?
Jak być osobą asertywną?
Jak rozpoznawać problematyczne sytuacje?
Dawanie sobie rady w sytuacjach konfrontacyjnych
Dawać sobie radę, a nie zamiatać pod dywan!
Wygospodarować czas dla siebie
Rady, jak być szczęśliwą/ym
CZĘŚĆ IV CHEMIA MÓZGU A PRZEJADANIE SIĘ
Chemiczna nierównowaga w mózgu
Endorfiny
Dopamina a otyłość
Tyrozyna
Czy nakładanie opaski na żołądek jest skuteczne?
Skłonności genetyczne do uzależnienia się od pokarmów
Środki i zachowania poprawiające samopoczucie
CZĘŚĆ V PLANY, NARZĘDZIA I RODZAJE AKTYWNOŚCI
Profesjonalna pomoc
Plan leczenia i wyzdrowienia
ŹRÓDŁA POMOCY
Stowarzyszenia Anonimowi Współuzależnieni i Anonimowe Obżartuchy
Kierowane obrazowanie i wizualizacja (aktywna medytacja)
Codzienny plan żywieniowy
Prowadzenie dzienniczka
Ćwiczenia fizyczne
Suplementy
Ćwiczenia oddechowe
JAK UWALNIĆ SIĘ OD STRESU
Pokarmy pomocne w panowaniu nad stresem
Utrzymuj motywację i unikaj stref niebezpiecznych
Wykazuj ostrożność wobec uzależniającego myślenia o jedzeniu
O autorkach
Dr Sandra Cabot
Doktor Sandra McRae Cabot jest dyrektorem generalnym i medycznym Australijskiego
Narodowego Doradczego Serwisu Zdrowotnego (Australian National Health Advisory Service). W
1975 roku ukończyła z wyróżnieniem medycynę ze specjalizacją chirurgii na uniwersytecie w
Adelajdzie w Południowej Australii.
Pracę rozpoczęła w 1980 roku jako lekarz rodzinny, ginekolog i położnik, praktykując w Sydney. W
połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku przez sześć miesięcy pracowało jako lekarka
wolontariuszka w szpitalu im. Leymana, który był największym misyjnym szpitalem w północnych
Indiach.
Jest doświadczoną pilotką i często lata samolotem, udając się na seminaria w całej Australii i
odwiedzając odległe miejsca. Doktor Cabot i jej samolot Beechcraft Baron regularnie wykonują
loty dla organizacji Angel Flight Charity (co można przetłumaczyć jako Dobroczynne Latające
Anioły), która zapewnia bezpłatny transport dla pacjentów z chorobami chronicznymi i poważnymi
ułomnościami żyjących w odległych częściach Australii.
Prowadzi też seminaria o tematyce zdrowotnej niemalże na całym świecie i otrzymuje liczne
zaproszenia na wykłady od organizacji działających w dziedzinie zdrowia, jak na przykład
Amerykańska Fundacja Wątroby (American Liver Foundation) i Doroczne Sympozjum Zapalenia
Wątroby (Annual Hepatitis Symposium). Nadal też prowadzi aktywną praktykę medyczną i zajmuje
się badaniami nad chorobami wątroby.
Wendy Perkins
Od 22 lat zajmuje się w doradztwem w dziedzinie uzależnień. Jest autorką programu „Courage to
Change” („Odwaga, by się zmienić”) i w jego ramach prowadzi ogólnie dostępne seminaria i
warsztaty dotyczące emocjonalnego objadania się i jego związku ze współuzależnieniem. Wendy
Perkins zajmuje się również takimi dziedzinami, jak sprzedaż i marketing, a w 1992 roku
zainicjowała w Sydney jedną z pierwszych sieci dla kobiet o nazwie Enterprising Women
(Przedsiębiorcze Kobiety) zarówno dla profesjonalnego biznesu jak i prowadzonego w domu. Sieć ta
prowadzi ośrodki informacyjne wspomagające kontakty biznesowe i prowadzące szkolenia kobiet w
sektorze małej przedsiębiorczości.
W 1996 roku objęła stanowisko profesjonalnego mentora w NSW Departament of State & Regional
Development’s Women in Business Mentor Program (Departament Stanu i Regionalnego Rozwoju
Kobiet w Mentorskim Programie Businessowym w stanie Nowa Południowa Walia). W ramach tego
programu doświadczeni właściciele firm pomagali przedsiębiorczym kobietom będącym na wczesnym
etapie rozwoju własnej działalności gospodarczej. Wendy Perkins była dyrektorką Business Enterprise
Center (Ośrodka Przedsiębiorczości Businessowej) w St. George & Sutherland Shire i pełniła
obowiązki wiceprezesa Rady tego ośrodka w latach 1995-1997.
W latach 1996-1997 była członkinią rady ciała doradczego o nazwie National Micro Business &
Consultative Group (Narodowa Grupa Doradcza ds. Małej Przedsiębiorczości) przy rządzie federalnym.
Zadaniem Grupy było doradzanie ministrowi ds. małej przedsiębiorczości, członkowi parlamentu
Peterowi Reichowi, w zakresie polityki rozwoju małej przedsiębiorczości, która w Australii stanowi
większość biznesu. Do zadania tego należało też identyfikowanie głównych barier utrudniających
zakładanie i rozwijanie małych firm oraz opracowywanie metod ich usuwania.
W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku Wendy Perkins kontynuowała swoją praktykę doradczą
oraz udzielała konsultacji w zakresie marketingu, a także była autorką i wydawcą dwóch magazynów o
tematyce biznesowej: „Enterprising Women Business Directory” oraz „Business Enterpreneur –
Magazine for Women”. W tym okresie jej pracy zawodowej counselling (doradztwo) stało się jej pasją,
a jej własne badania w dziedzinie współuzależnienia i jego negatywnego wpływu na życie ludzi
skłoniły ją do napisania tej książki.
Wstęp
Niemożność schudnięcia
Badając przez wiele lat problem emocjonalnego objadania się, odkryłam, że jednym z
podstawowych czynników uniemożliwiających odchudzającym się ludziom osiągnięcie pożądanej
przez nich masy ciała, były ich toksyczne przekonania.
Bez względu na to, co robili – jaką stosowali dietę i jak dużo ćwiczyli – nie osiągali sukcesu. Ich
ograniczony zestaw przekonań powstrzymywał ich od tego, lub ich osiągnięcia były krótkotrwałe.
Te ograniczone przekonania są przyczyną leżącą u korzeni negatywnego wypowiadania się
rodzącego negatywne uczucia, które z kolei prowadzą do emocjonalnego objadania się. Niniejsza
książka pokazuje, w jaki sposób:
· kontrolować emocjonalne objadanie się;
· pozbyć się toksycznych przekonań i negatywnych uczuć;
· zrozumieć często skomplikowany charakter chemii mózgu i jego wpływ na uzależniające
zachowania, w tym też objadanie się;
· stworzyć plan umożliwiający schudnięcie i utrzymanie pożądanej masy ciała.
Wielu otyłych ludzi pochodzi z rodzin dysfunkcyjnych. Nie oznacza to jednak, że w tych rodzinach
koniecznie istniał problem z nadużywaniem alkoholu czy różnych substancji psychoaktywnych, nie
mniej jednak ich wychowanie odbiegało od normy. Problem polega na tym, że wielu ludzi nie wie,
co jest normalnością, jeżeli przebywali w dysfunkcyjnym środowisku przez wiele lat i z tego
powodu doznali emocjonalnych krzywd i szkód, co w większości przypadków następuje przed
siódmym rokiem życia.
Współuzależnienie to wzorzec nienormalnego uzależnienia od aprobaty innych ludzi w usiłowaniu
znalezienia poczucia własnej wartości i godności oraz tożsamości. Do osób cierpiących z powodu
emocjonalnego objadania się pasuje prawdopodobnie określenie „zadowalanie innych ludzi”. Ten
przyjemnie brzmiący termin określa bolączkę wielu osób, u których stanowi poważny
psychologiczny problem.
A współuzależnienie jest ekstremalną postacią naturalnego i normalnego zachowania w odniesieniu
do pracy, czynności jedzenia, wydawania pieniędzy, współżycia płciowego i podobnych aktywności
wymagających umiarkowania. A osiągnięcie umiarkowania wymaga zmiany przekonań.
Nie wszyscy objadający się ludzie doświadczyli dysfunkcyjnego trybu życia, ale ta książka dotyczy
osób, u których rozwinęły się różne formy współuzależnienia na drodze wyuczonych zachowań w
okresie wzrastania w niestabilnym środowisku domowym. Nie u każdego występują poważne
skutki uboczne współuzależnienia, a wielu ludzi nim dotkniętych jakoś daje sobie radę w życiu bez
szukania pomocy z zewnątrz, by pozbyć się niepotrzebnych emocjonalnych zanieczyszczeń.
Niemniej jednak osoby objadające się mają dobry pow(czasami)ód, by się dowiedzieć, dlaczego ich
emocje sieją spustoszenie przy tak podstawowej czynności jak spożywanie pokarmów, gdy już
sobie uświadomią, że emocjonalne objadanie się jest objawem bardziej poważnego problemu natury
emocjonalnej leżącej u jego podstaw.
Książka ta dostarcza odpowiedzi na pytania dotyczące trudnych do uchwycenia problemów ze
schudnięciem oraz jak zbudować poczucie własnej godności. Dzięki tej książce nauczysz się jak:
· osiągnąć pożądaną zdrową masę ciała;
· utrzymać docelową masę ciała;
· budować i utrzymywać zdrowe związki i relacje z innymi ludźmi.
Ta książka pomoże ci też poprawić swoje umiejętności życiowe, na które współuzależnienie
wywarło prawdopodobnie negatywny wpływ.
Chemia mózgu
Związki chemiczne obecne w mózgu to kolejna kwestia , którą trzeba rozpatrzyć, jeżeli człowiek
znalazł się w pułapce jedzenia. Jest to współzależność między związkami chemicznymi
wytwarzanymi przez mózg a zestawem własnych zachowań. Może to być spożywanie cukru i
słodyczy lub innych uzależniających substancji czy też zachowanie polegające na odgrywaniu
jakiejś roli (w języku angielskim to acting out, a termin ten stosowany jest w literaturze fachowej),
co pobudza mózg do ustanowienia przymusowych i uzależniających wzorców zachowań. Niektóre
neuroprzekaźniki dostarczają człowiekowi impulsu do nadmiernego działania po spożyciu
substancji uzależniających, co prowadzi do powstania przymusu, by wywoływać „wrażenie
dobrego samopoczucia”. Takie osoby manipulują swoim nastrojem, spożywając takie substancje
pobudzające, jak cukier, alkohol, substancje psychoaktywne lub nikotyna, aby poczuć się lepiej.
Zachowanie to powraca, gdy osoba wykonuje powtarzające się czynności w rodzaju biegania,
objadania się, pracy, hazardu, nałogowego robienia zakupów, aktywności seksualnej i tworzenia
uzależnienia od pozostawania w związku, co owocuje wydzieleniem w organizmie związku
chemicznego zapewniającego „dobre samopoczucie”.
Wiele osób współuzależnionych odruchowo sięga po produkty spożywcze zawierające cukier.
Wzorce chemiczne i wzorce zachowań są wynikiem współuzależnienia, a nie ich przyczyną.
Istnieje zależność między chemią mózgu i współuzależnieniem a emocjonalnym objadaniem się.
Wyniki badań pokazały, że przyczyną objadania się może być (neuroprzekaźnik) dopamina. Jest to
związek chemiczny, który warunkuje odczuwanie przyjemności przez człowieka i z tego względu
po spożyciu określonego pokarmu można odczuwać – mówiąc kolokwialnie – jakby było się na
lekkim haju. Badania wskazują, że gdy osoba się objada, receptory dla dopaminy w jej organizmie
wykazują niedobór. I rzeczywiście, u osób, które w przeszłości miały problemy ze zmniejszeniem
porcji pożywienia, badacze znaleźli silne dowody wyczerpania receptorów dla dopaminy. Jeżeli w
czyimś mózgu znajduje się mniejsza ilość tych receptorów, taka osoba musi spożyć więcej
pożywienia, by osiągnąć adekwatny stan dobrego samopoczucia. Oznacza to, że otyli ludzie muszą
jadać większe porcje pokarmów, by odczuwać podobną przyjemność co osoby szczupłe po
spożyciu o wiele mniejszego posiłku. Książka ta opowiada o neuroprzekaźniku odpowiedzialnym
za objadanie się i podaje, że suplemetacja odpowiednich aminokwasów może uzupełnić jego
niedobory w mózgu.

 

ZAKUPY POWYŻEJ 150 ZŁ WYSYŁKA GRATIS

podtytułJak wygrać z kompulsywnym objadaniem się
autorDr Wendy Perkins, Dr Sandra Cabot
rok wydaniasierpień 2011
liczba stron150
wymiary14,8 x 22,0 cm
oprawamiękka